| |
Vaak gestelde vragen
Inhoud
- Wat
betekent "Abhaya"?
-
Hoe worden de projecten
gecontroleerd ?
- Waar
zijn de projecten precies gelegen ?
- Welke taal spreken de kinderen ?
- Is
contact met het kind mogelijk ?
-
Kan ik mijn pleegkind cadeautjes sturen ?
-
Word
ik op de hoogte gehouden over de projecten ?
-
Kan ik kiezen welk kind ik wil sponsoren ?
-
Hoelang loopt de sponsoring ?
-
Wat als het kind afhaakt ?
-
Kan ik stoppen met mijn adoptie ?
- Wat is het
"bestemmingsfonds"?
-
Hoe worden kinderen
"geselecteerd" voor financiële adoptie ?
-
Hoe
is het onderwijs in India gestructureerd ?
- Hoe zit het met het
kastenstelsel ?
- India
: enkele cijfers en wetenswaardigheden
- Nog meer vragen ?
Elke deelstaat is onderverdeeld in een aantal districten.
Abhaya India is actief in de districten Raichur, Ballari en Koppal.
De gezamnlijke oppervlakte van deze districten bedraagt ca. 80%
van de oppervlakte van België.
Maski, Harapur en Sirwar liggen in het district Raichur.
Ballari ligt in het district Ballari, waarvan het ook de hoofdplaats is.
Terug naar inhoud
|
Welke taal
spreken de kinderen ?
In de Indiase grondwet
worden 22 talen erkend als officiële taal.
De meest verspreide taal, die in grote delen van India gesproken wordt -
voornamelijk in het noordelijke deel - is
het Hindi,
een taal die haar orsprong vond in het Sanskriet.
In Karnataka en gedeelten van de omliggende deelstaten wordt Kannada
gesproken.
Dat is dan ook de moedertaal en de onderwijstaal van onze
kinderen.
Daarnaast leren ze vanaf een bepaalde leeftijd ook Engels.
Kannada is voor ons westerlingen aartsmoeilijk. Niet alleen het schriftbeeld
is ons totaal vreemd,
maar ook zinsbouw en grammatica zijn niet te
vergelijken met de ons bekende talen.
Omgekeerd is Engels leren voor de
kinderen ook niet eenvoudig, omdat ze in omgekeerde richting te maken
krijgen met een heel ander alfabet en taalstructuur.
Terug naar inhoud
|
|
Is
contact met het kind mogelijk ?
Ja, en we willen dit zelfs warm aanbevelen.
Het is een belangrijke
morele steun en je doet je petekind een
ongelooflijk plezier door eens een briefje, foto
of verjaardagskaartje te
sturen.
Schrijf in het Engels, zonodig wordt dat ter plaatse voor het kind
vertaald.
Vermeld ook altijd duidelijk de naam en het nummer van het kind.
Vergeet niet op je zending een "prior" sticker voor
luchtpost te kleven.
Dan is je zending op 12 tot 14 dagen ter bestemming.
Met de gewone post duurt het makkelijk drie maanden.
In de loop van elk jaar ontvang je zelf ook een kaart met foto van het
kind.
Voor de juiste correspondentieadressen: zie pagina "adressen".
Terug naar inhoud
|
|
Kan ik mijn pleegkind
cadeautjes sturen ?
Het kan en het mag, maar er zijn enkele bedenkingen om rekening mee
te houden.
Dank zij je sponsoring krijgt het kind alle basisbehoeften :
voeding, kleding, onderwijs, geneeskundige verzorging
en dat is voor een
kind met deze achtergrond al heel veel.
Een kleinigheid is natuurlijk altijd
leuk, maar denk erom dat de verzendkosten al gauw hoger oplopen dan de prijs
van het cadeautje zelf.
Bovendien zijn veel zaken in India stukken goedkoper
dan hier.
Het is dan ook misschien beter een extraatje te voorzien bovenop
je normale bijdrage.
Daarmee kan ter plaatse iets gekocht worden voor
het kind en/of bouwt het geleidelijk aan een spaarpotje op voor later.
Een bijkomend probleem is dat we vastgesteld hebben dat pakjes of dikke
enveloppen vaak niet toekomen of ergens onderwxeg
leeggeroofd werden. Dan is het zonde van de moeite en het geld.
Terug naar inhoud
|
|
Word
ik op de hoogte gehouden over de projecten ?
Als pleegouder of
sponsor krijg je automatisch onze driemaandelijkse nieuwsbrief toegezonden
met nieuws over de projecten,
over activiteiten die we organiseren en andere
nuttige informatie.
Deze nieuwsbrief staat ook on-line op deze website.
Daarnaast brengen we op de website ook actuele berichtgeving : zie pagina
"Nieuwste info".
Terug naar inhoud
|
|
Kan ik kiezen welk kind
ik wil sponsoren ?
Je bepaalt uiteraard zelf of je een
jonger kind (lagere school) of een wat ouder kind (middelbare school) of een
gehandicapt kind wil
sponsoren.
Er is ook een verschil wat de bijdrage betreft.
Met voorkeur voor een jongen of een meisje wordt in de mate van het
mogelijke rekening gehouden,
maar dit is afhankelijk van de beschikbare
sponsoringaanvragen vanuit India.
Terug naar inhoud
|
|
Hoelang loopt de sponsoring ?
In principe zolang het kind naar school gaat.
Bij een beroepsopleiding is dit wat korter, bij een opleiding hoger
onderwijs duurt het langer.
De duur van de studie is afhankelijk van de gekozen studierichting.
Zeer begaafde kinderen kunnen ook met hun peterschap verder studeren en
elders hoger of universitair onderwijs volgen.
Als het kind zijn schoolloopbaan heeft beëindigd stopt de sponsoring en word je
hiervan verwittigd.
Je kan dan eventueel een ander kind verder steunen.
Terug naar inhoud
|
|
Wat als het kind
afhaakt ?
Het kan voorkomen dat een kind voortijdig de school verlaat,
bijvoorbeeld omdat de vader in een andere streek werk gevonden heeft
en het
gezin daarheen trekt, vaak zonder adres achter te laten.
Het is dan niet
mogelijk het kind te blijven helpen.
In zo'n geval word je verwittigd en
krijg je de mogelijkheid een ander kind te sponsoren.
Terug naar inhoud
|
|
Kan ik stoppen met mijn
adoptie ?
Je beslist vrijwillig een kind te helpen en we hopen allemaal dat
dit kind blijvend op je kan rekenen.
Er kunnen uitzonderlijke omstandigheden
zijn waardoor de sponsoring niet langer mogelijk is.
We trachten dan zo snel
mogelijk een nieuwe sponsor te vinden voor dit kind, zodat de continuïteit
van de sponsoring verzekerd blijft.
Zonodig zal het kind tijdelijk geholpen
worden via ons bestemmingsfonds.
Terug naar inhoud
|
|
Wat is het
bestemmingsfonds ?
Je jaarlijkse bijdrage wordt uitsluitend aan het gesponsorde kind besteed.
Daarnaast bestaan er tal van andere noden, die bekostigd worden via giften,
activiteiten, enz.
Deze middelen komen in het bestemmingsfonds.
Zo kunnen we
inspelen op specifieke behoeften : uitbouw en verbetering van de
infrastructuur, herstellingswerken,
maar ook hulp aan het kind of zijn gezin
bij een acute noodsituatie, tijdelijke zorg voor kinderen die nog geen
sponsor hebben, enz.
Terug naar inhoud
|
|
Hoe worden kinderen
"geselecteerd" voor financiële adoptie ?
We richten ons in principe op kinderen uit de armste gezinnen.
Die
hebben de hulp ook het hardste nodig.
Het is ook noodzakelijk dat hun ouders
ervan overtuigd zijn dat het zinvol is hun kinderen naar school te sturen,
omdat ze het zo later beter zullen hebben dan zijzelf.
Dit wordt ter plaatse
vooraf grondig gescreend.
Terug naar inhoud
|
|
Hoe
is het onderwijs in India gestructureerd ?
Net als bij ons
bestaat er in India schoolplicht.
Die geldt voor het lager onderwijs en het
lager middelbaar onderwijs.
Het onderwijssysteem wijkt enigszins af van het onze.
Het lager onderwijs
bijv. telt 7 leerjaren in plaats van 6 (1st to 7th grade).
Ook het
middelbaar onderwijs kent niet onze 3 x 2 jaar indeling.
Op papier tellen klassen in het lager onderwijs vaak 60 tot 70
leerlingen!
In de praktijk blijft er van die schoolplicht weinig overeind en
zien we in de landelijke schooltjes dat amper
de helft van de kinderen echt
regelmatig naar school komt.
Jonge kinderen worden door hun ouders vaak
thuis gehouden om te helpen (kinderarbeid is een reëel probleem)
of om op
de kleinste broertjes en zusjes te passen als de ouders ergens wat werk
gevonden hebben als dagloner of koelie.
De kinderen van onze projecten zijn vaak intern en ook als ze extern zijn
wordt er dagelijks toezicht gehouden
op hun schoolgaan.
Door hun sociale achtergrond vertrekken deze kinderen
doorgaans met een sterke achterstand op hun meer begoede leeftijdsgenootjes.
Dit wordt opgevangen door "tuition", dit is voor- en naschoolse
begeleiding, waarbij ze ook andere noodzakelijke vaardigheden aangereikt
krijgen dan in het puur schoolse kader.
Kleuterschool : 2
jaar (geen schoolplicht) |
- Anganawadi : 1ste kleuterklas, vanaf 3
of 4 jaar
- Balwadi : 2de kleuterklas, vanaf 4 of 5 jaar |
Lagere school : 7
leerjaren |
- 1ste tot en met 5de leerjaar : lagere
graad
- 6de en 7de leerjaar : hogere graad
Bij het einde van het lager onderwijs moeten alle kinderen een
algemeen staatsexamen afleggen. |
Middenschool : 3
leerjaren, daarna specialisatie |
- 8ste tot en met 10de leerjaar
Bij het einde van het 10de leerjaar moeten alle kinderen nogmaals
een staatsexamen afleggen. Dit is bepalend voor hun verdere
studieloopbaan.
De beste leerlingen kunnen een opleiding volgen die
voorbereidt op hoger onderwijs. De anderen gaan naar een technische
of beroepsopleiding. |
Voorbereidend hoger onderwijs of PUC (Pre-University
Composite education)
- 2 leerjaren : 11de en 12de graad |
Technische of beroepsopleiding
- 2 of 3 leerjaren |
Hoger onderwijs of
universiteit |
- minimum 3 studiejaren |
Terug naar inhoud
|
|
Hoe
zit het met het kastenstelsel ?
Het kastenstelsel is een van de meest ondoorgrondelijke aspecten van
de Indiase maatschappij.
De oorsprong ervan gaat terug tot ver voor onze
tijdrekening.
De overheid heeft de kasten meer dan 50 jaar geleden bij wet
afgeschaft, maar in de praktijk en in de geesten van de mensen
blijft deze wet
meestal dode letter, zeker in landelijke gebieden.
Het
kastensysteem berust op een strikt
hiërarchische indeling van de mensen in klassen, je zou kunnen spreken van
een
sociaal apartheidssysteem. Ieder mens wordt geboren in een bepaalde
kaste, die in feite zijn leven bepaalt :
sociale status, beroep, leefregels
en gedragscodes, religieuze plichten, huwelijkspartner, enz.
Er zijn vier varna's of hoofdkasten.
Aan de top staan de brahmanen
(priesters en intellectuelen).
Dan volgen de kshatriya's (heersers en
krijgsheren), vervolgens de vaishya's (kooplui en boeren) en ten slotte
de
shudra's (bedienden, landarbeiders, ambachtslui).
Binnen elk van deze
hoofdgroepen bestaat nog een ingewikkelde verdere indeling, zodat er in totaal eigenlijk duizenden kasten bestaan.
Aan de onderkant van de samenleving, nog ver beneden de laagste kaste,
vinden we de kastelozen, paria's of onaanraakbaren.
Gandhi, die met hun lot
begaan was, noemde ze "kinderen van God".
Tegenwoordig gebruikt
men de term "dalits" om deze groep aan te duiden (vrij vertaald :
onderdrukten).
De kinderen waarover wij ons met onze projecten ontfermen komen
hoofdzakelijk uit deze bevolkingsgroep van dalits.
Mede door overheidsmaatregelen - positieve discriminatie - is er al sprake
van enige verbetering voor de sociale positie van de dalits,
maar het gaat
te langzaam en het is nog veel te weinig.
Het zijn vooral de geesten van de
mensen zelf die moeten evolueren.
Terug naar inhoud
|
| India
: enkele cijfers en wetenswaardigheden
- Totale oppervlakte : 3.287.260 km2 (ca. 107 maal de
oppervlakte van België).
- India is een federale republiek, bestaande uit 28 deelstaten en 7
zogenaamde "Union Territories",
die rechtstreeks vanuit het centrale gezag bestuurd worden.
- India telt 3 van de 15 grootste steden ter wereld. Mumbay (Bombay) telt
meer dan 18 miljoen inwoners,
maar de helft van de bevolking leeft er in de
sloppenwijken. De hoofdstad, New Delhi heeft ruim 16 miljoen
inwoners.
- Er zijn 22 officiële talen en een onnoemlijk aantal andere talen en
dialecten.
- Bevolking : meer dan 1,4 miljard mensen. De natuurlijke
bevolkingsaangroei bedraagt bijna 1,4% per jaar (in België 0,13%).
Elk jaar
neemt de Indiase bevolking toe met zowat 1,5 maal de bevolking van België,
maar 15,3% van de mensen sterft vóór de leeftijd van 40 jaar !
- De kindersterfte ligt tragisch hoog : bijna 55 per 1000 levend geborenen
(in België 4,6).
- Zowat 1/3 van de bevolking leeft van minder dan
1 $ per dag.
Rekening houdende met de totale bevolking is dit de grootste
armoedeconcentratie ter wereld.
- De landbouwsector is de ruggengraat van de samenleving : 2/3 van de
bevolking is een kleine boer of landarbeider.
- Religies : 79,8% Hindoe, 14,2% Moslim, 2,3% Christenen (alle Christelijke
godsdiensten samen), 3,70% andere (Boeddisten, Jains, Sikhs, ...).
Terug naar inhoud
|
|
Nog meer vragen ?
Misschien heb je nog andere vragen dan degene die hierboven aan bod
kwamen.
We zullen ze graag beantwoorden.
Bel of schrijf ons gerust of stuur
ons een e-mail (zie pagina "adressen").
Terug naar inhoud |
|